Direct contact 053-7676020

Opgerekte enkelband

Wat is een opgerekte enkelband?

Bij een acute enkelverzwikking of verstuiking kunnen de enkelbanden oprekken of scheuren, dit zijn meestal de buitenste enkelbanden. De meest aangedane band is het ligament talofibulaire anterius
Er wordt onderscheid gemaakt in 3 gradaties bandletsel:

  • Graad 1: de vezels zijn op rek gekomen maar zijn nog intact (verrekking)
  • Graad 2: de band (ligament) is deels ingescheurd (gedeeltelijke scheur)
  • Graad 3: de band (ligament) is volledig doorgescheurd (volledige scheur)

Het ontstaan van een enkelverzwikking gebeurt meestal doordat de actieve stabiliserende structuren (spieren en zenuwen) te laat zijn met het actief stabiliseren van de enkel. De kracht wordt dan opgevangen door kapsel en banden van het gewricht, waardoor deze uit kunnen rekken of beschadigen. Je kunt denken aan stappen op een steen of op  andermans voet bij volleybal. Ook kunnen krachten te groot zijn voor enkelbanden zoals bij een forse overtreding bij voetbal of een ongeluk met fiets of auto.

Symptomen van een opgerekte enkelband:

  • Pijn
  • Zwelling
  • Verminderde functie

Behandeling van een opgerekte enkelband:

Na een acuut letsel is het van belang rust te nemen. De eerste 48 uur moet de enkel weinig belast worden. Het is verstandig de RICE methode toe te passen en een sportfysiotherapeut of arts te consulteren.
De RICE methode:

  • Rust: Geen belasting op het aangedane lichaamsdeel. Geef het lichaam tijd om het herstelproces op te starten.
  • Ijs: Koel het aangedane lichaamsdeel direct na het voorval om de pijn te onderdrukken 20 minuten lang. Gebruik bij voorkeur een icepack, 3 á 4 maal per dag gedurende de dagen na het voorval. Let op leg een handdoek tussen icepack en huid in om te voorkomen dat de huid bevriest.
  • Compressie: Het dragen van een bandage of zwachtel geeft stevigheid en bevorderd de afname van de zwelling.
  • Elevatie: Houdt het aangedane lichaamsdeel zoveel mogelijk boven hart-hoogte om afname van zwelling en afvoer van afvalstoffen te bevorderen.
    Bij een verrekking (graad 1) letsel is het van belang 2 weken niet te belasten qua sportactiviteit.

Om weer volledig te kunnen belasten tijdens sport is het van belang dat de enkel weer stabiel is en de beweeglijkheid weer volledig terug is. De enkel moet weer pijnvrij belast kunnen worden. Afhankelijk van de sport die beoefend wordt en het letsel hoe snel er weer volledig belast kan worden. Een verrekking (graad 1) zal gemiddeld binnen 2 weken weer belastbaar zijn. 

Maak een afspraak / Make an appointment