Fietstraining in het winterseizoen? Overweeg een bikefit!

De zomervakantie is net achter de rug en richting het najaar zijn er nog voldoende mooie dagen om buiten op de fiets te stappen, echter wordt het ook weer tijd om op het winterseizoen voor te bereiden. Velen zullen de stap naar de mountainbike of de crossfiets maken, maar binnen fietsen op een indoor-trainer wint ook aan populariteit, vooral met de opkomst van virtual reality software als Zwift. Ongeacht je meer van het binnen of buiten fietsen bent, de winterperiode brengt vaak ander type trainingen met zich mee dan in de zomerperiode. Veel fietsers kiezen er bijvoorbeeld voor om juist in de winter kortere, intensievere trainingen te doen in verband met de weersomstandigheden of de vroeg invallende duisternis. Ook kan je in een uurtje tijd al goed vermoeid raken van een stevige training op een indoor trainer. Naast kortere, intensievere trainingen is de winterperiode ook een uitermate geschikte periode om krachttraining op de fiets te doen. Voorbeelden hiervan zijn heuveltrainingen en trainingen op een lage cadans, deze kunnen zowel buiten als binnen heel goed in korte tijd worden voltooid. 

Door de andere invulling van de wintertrainingen wordt het lichaam ook anders belast. Het interval karakter van mountainbiken en crossen kan een stevige belasting zijn voor de spieren, pezen en gewrichten. Aan de andere kant kan bij het indoor fietsen juist het continue fietsen op een (hogere) weerstand ook een stevige prikkel zijn voor het lichaam. In veel gevallen juist een gewenste prikkel is, echter kan dit ook net iets te veel van het goede worden, met als gevolg toename van blessurerisico. Trainen op een gebalanceerd trainingsschema is van groot belang, maar ook andere factoren kunnen invloed hebben om het blessurerisico zo klein mogelijk te houden.

Een goede positie op de fiets kan bijvoorbeeld enorm veel invloed hebben op de belasting van de gewrichten. Wanneer veel vermogen moet worden geleverd is het van belang dat deze structuren op een juiste manier worden belast. Zo kan een langdurige zitpositie vooral bij indoor-fietsen veel invloed hebben op de rug en het zitvlak, vaak leidend tot stijfheid en gevoeligheid in de rug en vervelende drukplekken op het zitvlak. Of door langdurig in het zadel te blijven tijdens krachtblokken kan belasting op de knieën en voeten toenemen, wanneer dit te snel wordt opgebouwd vaak met pijnklachten tot gevolg. Middels een bikefit wordt geprobeerd je zo goed mogelijk op de fiets te positioneren, hierbij wordt vooral gelet op de verdeling van het lichaamsgewicht op de fiets. Ook spelen bepaalde gewrichtshoeken een belangrijke rol op de belasting van spieren, pezen en gewrichten. Tijdens een bikefit wordt dit allemaal geanalyseerd middels camerabeelden en waar nodig aangepast. Centraal staat het creëren van een zo comfortabel mogelijke positie, maar ook afname of preventie van blessures is een doel. Eventueel worden extra oefeningen meegegeven, meestal gericht op toename van beweeglijkheid van spieren en gewrichten, of op het creëren van extra stabiliteit op en naast de fiets. Vanuit onze achtergrond als fysiotherapeut zijn wij bij uitstek geschikt om een goede inschatting te maken van een blessure of eventuele risicofactoren en hierop adequaat een bikefit of een begeleidingstraject op te baseren. 

Wil je graag een bikefit inplannen ter voorbereiding op het winterseizoen? Of fiets je momenteel met klachten waar je nog niet van af komt? Neem gerust eens contact met ons op, we bespreken graag de opties. Contact opnemen kan middels het contactformulier op de website of door telefonisch op 053-7676020.